هدهد، پیام آور عشق و فرزانگی

hodhod publication
هذا من فضل ربی
هدهد، پیام آور عشق و فرزانگی

بنام خداوند جان و خرد
دوستان سلام - خوش آمدید
انتشارات هدهد با شماره مجوز 999 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1374 فعالیت خود را شروع کرده و دفتر مرکزی آن در شهر مقدس قم می‌باشد. این انتشارات در سه زمینه 1– چاپ و نشر کتاب 2-خدمات چاپ و نشر و 3- تولید محصولات سمعی – بصری فعالیت دارد و محل سکونت مدیر آن شهرستان زرقان فارس است.
هدهد نه فقط نام انتشاراتی من، بلکه یادآور خاطرات برادر شهیدم، ابوالفضل صادقی، و سرپل ارتباطی من با تمام دوستانم در سراسر کشور (و جهان) به حساب می‌آید. اگرچه گستره‌ی فعالیت این انتشارات کشوری و سراسری است اما بیشتر برای چاپ آثار خودم و دوستانم در نظر گرفته‌ام در عین حال پذیرای سفارشات متقاضیان محترم از سراسر کشور نیز بوده و خواهد بود.
هدهد علاوه بر فعالیت در سه زمینه فوق، از ابتدای فعالیتش راهنمای دوستان و هموطنان دیگر بوده و (از دستنوشته تا ویرایش و چاپ و پخش کتاب) به آنها مشاوره رایگان در تمام امور چاپ و نشر داده و میدهد.
+++++++++++
شماره حساب رسمی انتشارات هدهد: 5859831051096666 بانک تجارت – شعبه زرقان فارس – به نام محمد حسین صادقی
والسلام
ارادتمند - محمد حسین صادقی
Sadeghi, M.H
09176112253
hodhodzar@gmail.com

۹ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۹، ۰۱:۴۰ ق.ظ

در سوگ علامه مصباح

هوالجمیل

در سوگ عالم مجاهد مرحوم آیت اله مصباح یزدی
در سنگر دین، امیر وحدت بودی
پیوسته مدافع ولایت بودی
شد شیعه ز انوار وجودت روشن
زان روی که مصباح هدایت بودی

ظلمتکده از شعاع نورت، روشن
آئینه ز اِشراق ظهورت ، روشن
در سنگر علم و منطق و استدلال
اندیشه ز مصباح حضورت، روشن

والسلام

محمد حسین صادقی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۹ ، ۰۱:۴۰
محمد حسین صادقی
دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۹، ۰۶:۳۶ ق.ظ

مجموعه بیست جلدی زرقان نامه

هوالجمیل

آماده سازی بیست جلد کتاب با نام زرقان نامه،

شامل قدیمی ترین نامه های اداری شهرستان زرقان

از بایگانی راکد شهرداری زرقان فارس

دارای جلدهای همسان با متن و  رنگهای متفاوت

قطع: وزیری ، تعداد صفحات از ۲۰۰ تا ۵۰۰

پژوهش و نگارش : محمد حسین صادقی

طراح جلدها : علیرضا زارع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ دی ۹۹ ، ۰۶:۳۶
محمد حسین صادقی
يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۹، ۰۴:۵۸ ب.ظ

سلیمانی، اسم اعظم حماسه و فتح

هوالجمیل

وحدت امت
دشمنان یک شهید را کشتند
زنده شد روح وحدت امت
خون او در دل جهان جوشید
شد شکوفا، ز نو گل وحدت

او چهل سال پیش در عرصات
گشت جانباز و پایداری کرد
بارها زخم خورد در میدان
مرد و مردانه جان نثاری کرد

فتنه های سیاه دشمن را
کرد خنثی به تیغ تدبیرش
در دل ظلمت جهان پیچید
برق ایثار و رعد تکبیرش

گرچه شد کشته،  بی هوا ، در شب
کرد بیمه حریم امن وطن
می هراسد ز نام اعظم او
تا ابد روح نحس اهریمن
...........
تو مظهر اقتدار امت بودی
الگوی حماسه و فتوت بودی
پیروز تمام عرصه ها بودی چون
یک عمر به دنبال شهادت بودی

امت ز غم هجر تو ای یار گریست
هر عاشق آزاده و بیدار گریست
بر پیکر پرپر تو بی شک ای یار
با نائب خود ، امام اعصار گریست

سرباز ولایت ولی بودی تو
چون مالک اشتر علی بودی تو
پاداش تو نیست جز شهادت چیزی
ای آنکه سعید ازلی بودی تو

با عزم تو مکر دشمنان فانی شد
چل سال نصیب او پشیمانی شد
دشمن به خیال خود تو را کشت ولی
امت همه قاسم سلیمانی شد

تو مظهر عزت و رشادت هستی
اسطوره مکتب شهادت هستی
هرچند که رفتی و رسیدی به وصال
توفنده و زنده تا قیامت هستی

در قلب تو دریای ولا می جوشد
از چشمه اشک تو صفا می جوشد
ای امت اسلام ز داغت گریان
از خون تو وحدت و صفا می جوشد

دشمن که به حیله چند تن را کشته است

شامات و عراق با یمن را کشته است

چون خلق وطن همه سلیمانی بود

دشمن همۀ خلق وطن را کشته است

.............

ای افسر افسانه ای ما، ای یار

بحث تو و عرفان و شهادت به کنار

قتل تو ، شکست ما و پیروزی خصم

ما غرق عزا و شادمان استکبار

گیریم به انتقام اگر جان ترامپ

این نیست ز خونبهای تو ، یک ز هزار

بهتر که بگوئیم چو «وِتر الموتور»

شد خون تو بر منتقم ثار ، نثار

والسلام
محمد حسین صادقی
دیماه ۱۳۹۸ _ زرقان فارس

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۹ ، ۱۶:۵۸
محمد حسین صادقی
چهارشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۰۵ ق.ظ

دوست قدیمی ام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۹ ، ۰۰:۰۵
محمد حسین صادقی
يكشنبه, ۷ دی ۱۳۹۹، ۰۶:۱۸ ب.ظ

حُب و بغض فاطمه

هوالجمیل

معیار حق و باطل

در مدح و منقبت و رثای حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا (س)

در منابع برادران اهل سنت بویژه صحیحین بخاری و مُسلم چنین آمده است: رضایت و شادی فاطمه موجب شادی پیامبر و رضایت خداست و غضب و ناراحتی او موجب ناراحتی خدا و رسول می‌باشد.

دوستیّ و دشمنی با حضرت پروردگار

یک مَحک دارد ، عیان ، در طول عمر روزگار

حُب و بغض فاطمه باشد طراز قهر و قرب

می‌شود در این مَحک اَسرار هر دل آشکار

بغض زهرا باعث قهر خداوند جلیل

حُب او مفتاح قرب حضرت پروردگار

هرکه دارد حُب زهرا عاشق خاص خداست

هر که دارد بغض او ، دشمن بُود با کردگار

هرچه زهرا دوست دارد جمله محبوب و نکوست

هرچه او دشمن بدارد هست مغضوب و شرار

در رضای فاطمه باشد رضا و لطف حق

باعث آزار او گردد به قهر حق دچار

گر عیار و قیمت خود را مَحک خواهی زدن

قدر خود با حُب زهرا سَنج در فعل و شعار

احتیاجی نیست بر معیار و میزانهای سخت

حُب و بغض او بُود آسان‌ترین کشف عیار

او فراتر از بهشت است و بهشت اِنعام اوست

هرکه خارج شد ز جنت ، جای می‌گیرد به نار

هست کوثر مظهر و مصداق اِطفاء حریق

هرکه از کوثر گریزان شد ، به آتش شد دچار

نور کوثر لطف عام حق به کل خلقت است

لطف خاصش شد ز حُب او به این اُمت نثار

گشت پاداش رسالت در محبت جلوه‌گر

حُب زهرا بوده امر حضرت پروردگار

کسب جنت در حقیقت مشکل و پیچیده نیست

گر همین یک از هزاران امر سازی اختیار

خوب پاداش نبی دادند بعد از مرگ او

شرمگین تاریخ شد زین اتفاق ناگوار

مدح زهرا شد ز حق بر حضرت احمد عطا

او ز نزد خود نَزَد حرفی مگر با اذن یار

در کنار مدح زهرا ، مصطفی فرموده است:

لا فَتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار

فاطمه باشد صراطُ‌ المستقیم اعتقاد

عُروة‌الوُثقای خوشبختی است حب آن نگار

گرچه مجهول است قبر آن عزیز کائنات

کل هستی باشد او را موطِن و بیت و مزار

نور زهرا در وجود وارث او مُنجلی است

آنکه عالم گشته از نور وجودش برقرار

هست او صاحب عزا در سوگ سرخ مادرش

سوگ یعنی اهتزاز خیمه‌های انتظار

حُب زهرا صلح و وحدت می‌دهد بر مسلمین

هست امت در عزای صلح و وحدت سوگوار

همسفر شو با ولایت در ره وحدت غلام

گر که هستی از غم مولا و بانو داغدار

والسلام

ارادتمند و ملتمس دعا : محمد حسین صادقی (غلام).

7/10/1399

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ دی ۹۹ ، ۱۸:۱۸
محمد حسین صادقی
يكشنبه, ۷ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱ ب.ظ

ابتکار جالب چاپ البرز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ دی ۹۹ ، ۱۲:۲۱
محمد حسین صادقی
جمعه, ۵ دی ۱۳۹۹، ۰۳:۰۹ ب.ظ

تاریخچه آموزش و پرورش زرقان

هوالجمیل

نگاهی گذرا به تاریخچه آموزش و پرورش زرقان

در آغاز ضمن تقدیر و تشکر از اقدام همکاران گرامی آموزش و پرورش زرقان بویژه ریاست محترم اداره جناب آقای عباس افروخته و سرکار خانم میثاق برای تدوین تاریخچه آموزش و پرورش زرقان، لازم است نکته ای در راستای تکمیل این اقدام ماندگار گوشزد کنم و آن اینکه: اگرچه قسمتی از خاطرات و مکاتبات اداری آموزش و پرورش زرقان در «مجموعه بیست جلدی زرقان نامه» درج شده و قسمت عمده دیگر آن در اوراق اسکن شده (و نشده) و تدوین نشدۀ بایگانی راکد شهرداری زرقان موجود است ولی بهتر است متولی واقعی امور فرهنگی، یعنی آموزش و پرورش که بزرگترین مجموعه و امکانات اداری و انسانی را در اختیار دارد در این زمان که وفور تجهیزات صدا و عکس و فیلم (موبایل) وجود دارد با تشکیل گروههای «پژوهش و نگارش» در آموزگاران و دانش آموزان و آموزش آنها نسبت به گردآوری خاطرات آموزشی و پرورشی میانسالان و کهنسالان (زنان و مردان) زرقان از طریق مصاحبه و تدوین اقدام بایسته و شایسته کند تا هم حق حق داران را در حد خود ادا کرده باشد هم آیندگان حق شما را به نیکی ادا کنند. به امید آن روز

وبعد، بر اساس مدارک به جا مانده از قدیمی ترین مکاتبات اداری زرقان اداره آموزش و پرورش زرقان در سال 1326 با نام نمایندگی فرهنگ زرقان تأسیس شده و آقای فاضل زادۀ ضیا اولین مدیر فرهنگ یا اولین رئیس اداره آموزش و پرورش زرقان بوده که کلاً چندین مدرسه ابتدائی پسرانه در زرقان، بندامیر، ارسنجان، خرامه و مرودشت را مدیریت می کرده است. این شهرها زیر نظر زرقان بوده اند.

تا قبل ازایجاد نمایندگی فرهنگ در زرقان، رسیدگی به امور فرهنگ به عهده بخشدار بوده همانگونه که به تمام امور اداری از جمله امور بهداشتی، کشاورزی، عمرانی، انتظامی و سربازگیری، قضائی (با نام مأمور صلح)، عوارض و دارائی و حتی شهرداری و هر رستۀ اداری دیگر که در آن زمان وجود داشته رسیدگی می کرده و نمایندگی تمام ادارات نیز ابوابجمعی بخشداری محسوب می شده اند.

یکی دیگر از کارهای مهم بخشدار اجرای انتخابات های سه گانۀ مجلسین سنا و شورای ملی و انجمن شهر (شورای اسلامی شهر فعلی) بود. در زرقان اولین انجمن در سال 1318 به مناسبت شهر شدن زرقان تشکیل شد که بدون شک نامۀ آن مهمترین نامه اداری بخش زرقان و شیرین ترین و خاطره انگیزترین نامه برای مردم محسوب میشود، یکسال قبل از آن، نامه ابلاغ «بخش شدن و بخشداری داشتن» زرقان در خرداد ماه 1317 و حدود 70 سال بعد، نامۀ «ابلاغ شهرستان شدن زرقان» در دهم مهرماه 1398 نیز چنین لذت و حلاوتی برای همشهریان شریف و صبور زرقانی داشت.

در بایگانی راکد شهرداری که داستان نجات و اسکن و صحافی و تجلید و احیای مجدد و ابدی آن را در مقدمۀ مجموعۀ بیست جلدی «زرقان نامه» نوشته ام، مکاتبات مرتبط با فرهنگ و تعلیم و تربیت اجباری و نهایتاً آموزش و پرورش جایگاه خاص و ویژه ای دارد و مرور آن از مرور قسمتهای دیگر لذتبخش تر و گاه غم انگیزتر است چون فرهنگ و تعلیم و تربیت زیربنای هر گونه توسعه و تعالی و تکامل است و تمام آلام و آرمانهای مردم همراه با نام و یاد و خاطرات فرهیختگانی که در اوج ادب و خضوع و دلسوزی در محرومیت کامل، چراغ سعادت و خوشبختی مردم شدند را در بر دارد.

بعد از صدور قانون انحلال مکتب خانه ها و تأسیس مدارس جدید، اولین مدرسه رسمی در شهر زرقان تحت نظر بخشدار و مرحوم حاج زین العابدین خان قائدشرف کدخدای زرقان در کوچه ترکها تشکیل شده و پس از رونق به کوچه اداره (مکانی که اکنون حسینیه امام سجاد (ع) یا حسینیه خان سابق) است منتقل شده است. این حسینیه که قدیمی ها به آن «خانۀ امام جمعه» می گفتند اولین مرکز اداری زرقان و توابع بوده که کلاسها نیز در آنجا برگزار می شده است، پس از گسترش و استقرار ادارات دیگر مخصوصاً شهرداری، قسمتی از ادارات از جمله پست امنیه به محل «پست قلعه» که کنار خیابان بوده (دقیقاً جنب مکان تعاونی فرهنگیان فعلی) منتقل می شود و پس از آن به مغازه دو طبقه ای در «سر فلکه» می رود. لازم به ذکر است کهنسالان زرقان که در یکصد سال گذشته قبل از انقلاب اسلامی زیسته اند نام امام جمعه را به یاد نداشتند یعنی اطلاق این اسم ممکن است به دوره صفویه برگردد چون در سلسله های پهلوی و قاجار و زند و افشاریه منصبی اداری و رسمی به نام «امامت جمعه» وجود نداشته است. اطلاق نام کوچه ترکها و سکونت قائدشرفی ها، همچنین نامگذاری مسجد و حسینیه و حمام خان و پل خان را که به عهد صفویه بر میگردد در مقاله ای دیگر توضیح داده ام.

به هر حال، در دوران گذار از مکتبخانه ها و ورود به آموزش و پرورش جدید، هیچیک از ادارات حتی بخشداری و شهرداری مکان مخصوص به خود نداشته اند و هر ساله مکانی را اجاره می کرده اند که بعضی از اجاره نامه های آنها موجود است. نکته مهم در استقرار ادارات در شهرها و روستاها در این نکته متجلی میشود که برای اولین بار مدارس مالک مکان خصوصی شدند. زمین این مکانها توسط مردم اهداء یا وقف می شدند و خبر آن در رسانه ها و حتی در رادیو ارتش پخش می شد و کلاً مردم و مسئولین زرقان اهتمام ویژه ای در امر تعلیم و تربیت کودکان و حتی بزرگسالان (یا اکابر) داشته اند و نکته مهم تر اینکه ریاست اداره نیز در یکی از مدارس مستقر می شده چنانچه تا قبل از انقلاب در مدرسه قاآنی و قبل از آن در مدرسه مهرداد مستقر بوده یعنی اولین مدرسه رسمی که در زرقان در سالهای 1326 به بعد احداث شده است. این مکان که اکنون محل استقرار اداره آموزش و پرورش شهرستان زرقان است در بیست سال گذشته از شالوده با تقشه ای دیگربازسازی شده است.

لازم به ذکر است که مدارس پسرانه و مخصوصاً دخترانه عصمتیه مدتی در محل حیدر در مکان استیجاری (رایگان)  بوده که در جای مکتبخانه های قدیمی مستقر بوده اند.

اگرچه مرحوم ملا علی صداقت، ملا علی سعیدی را باید از آخرین مکتب داران قدیم و اولین بنیانگذاران تعلیم و تربیت جدید زرقان دانست ولی پس از آنها اولین مسئول آقای فاضل زاده ضیاء و مسئول بعدی که بیش از 40 سال به عنوان معلم و رئیس آموزش و پرورش (و کفیل شهرداری و بخشداری) تا چند سال قبل از انقلاب اسلامی خدمت کرده مرحوم سسید محمد ضیائی بوده که ادب و معرفت و دلسوزی و وقار و شخصیت او در ذهن و یاد مردم و دانش آموزان و فرهنگیان و کارمندان دولت در هشتاد سال گذشته بسیار روشن و ماندگار است. روحشان شاد و یادشان گرامی

والسلام - محمد حسین صادقی - زرقان – آذر 1399

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ دی ۹۹ ، ۱۵:۰۹
محمد حسین صادقی
جمعه, ۵ دی ۱۳۹۹، ۰۶:۰۷ ق.ظ

مسیح یاور مهدی

هوالجمیل

میلاد حضرت عیسی مسیح ع اولین بیعت کننده با امام زمان عج مبارک، نثار وجود مقدسشان صلوات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ دی ۹۹ ، ۰۶:۰۷
محمد حسین صادقی
دوشنبه, ۱ دی ۱۳۹۹، ۰۴:۰۷ ب.ظ

ارتباط تاریخی نسیمی با زرقان

هوالجمیل

اشاراتی به آفتاب

نکاتی پراکنده در مورد عارف و شاعر شهید سید عمادالدین نسیمی

  1. در مقدمه دیوان نسیمی، دکتر حسین محمدزاده صدیق شدیداً برای رفع انتساب نسیمی از زرقان تلاش دارد تا حدی که تاریخ و متون تاریخی را به نفع تعصب خویش جرح و تعدیل کرده و تا جائی که توانسته اسم زرقان را حذف کرده و در جاهائی که ناچاراً مجبور بوده که نام زرقان را نقل قول کند از کلمات نامتعارفی مثل ضرقان  یا زرکان استفاده کرده در حالیکه در متن منابع اصلی از کلمه زرقان استفاده شده است مثل نقل قول از ریاض العارفین در صفحه 31 و یا حذف تعمدی نام زرقان در منبع بسیار مهمی مثل شهداءالفضیله علامه امینی ولی در جاهای متعدد به وفور از عبارت نسیمی «تبریزی» استفاده کرده حتی در جاهائی که ارتباط به موضوع ملیت نداشته یعنی خواسته نام تبریز را (که برای ما نیز بسیار محترم است) چنان به تکرار و توارد برساند که تبریزی بودن نسیمی برای خواننده بدیهی و طبیعی جلوه کند.
  2. در جای دیگر سعی کرده فرد دیگری را به نام جلال الدین نسیمی به شیراز و زرقان منسوب کند و بگوید که نام نسیمی زرقان و نسیمی اصلی به جای هم اشتباه گرفته شده و مورخان تخلیط نام کرده اند در حالیکه اولاً سنگ کشف شده در زرقان به نام عمادالدین است نه جلال الدین، ثانیاً  سنگ مزار و کتیبۀ برادرش سید نصیرالدین که در قدیمی ترین منابع نیز ذکر شده در کنار مزار مادر نسیمی در زرقان است و فرضاً که قبول کنیم که نسیمی زرقان همان نسیمی اصلی نیست و تشابه اسمی و تخلیط نام صورت گرفته آیا نام برادرش هم تصادفاً نصیرالدین شده است؟ آیا انتساب او به حروفیه و نحوه شهادت فجیع او که سینه به سینه و نسل به نسل در زرقان نقل شده هم بصورت تصادفی با داستان نسیمی اصلی شباهت دارد؟ و نکته آخر اینکه اینهمه تلاش برای حذف زرقان مشت به سندان کوبیدن است چون اینهمه کتاب و مدرک تاریخی، گواهی بر محوریت زرقان در موضوع نسیمی دارد.
  3. این حرف ها برای کسانی است که وقت و حوصلۀ مطالعه و تحقیق ندارند وگرنه کسانی که در کتب نسیمی شناسی کمی دقت و حوصله به خرج دهند به سرعت و راحتی متوجه میشوند که زمان و مکان تولد سید عمادالدین نسیمی قطعاً نا مشخص است ولی در رابطه با مدفن او فقط و فقط دو شهر قید شده یکی حلب و دیگری زرقان ولاغیر و نظر ما این است که طبق گواهی تاریخ، قسمتی از بدن نسیمی که برای برادرش سید نصیرالدین فرستاده اند در زرقان دفن شده و بعدها برادر و مادر در کنارش دفن شده اند (که سنگ مزارشان موجود است) و برخی از اقوام و یاران او نیز در زرقان زیسته و در همین جا از دنیا رفته اند همانگونه که در حلب سوریه.
  4. کتب نسیمی شناسی و دیوان های نسیمی بسیار کم و از لحاظ محتوائی نیز متفاوت است لذا هیچیک نمی تواند به عنوان نسخۀ اصلی و مرجع محسوب شود و از آنجا که معمولاً افراد غیر متخصص از تمام نسخه ها نمی خرند و اصلاً تمام نسخه ها نیز در کنار هم وجود ندارد بهترین راهکار برای عاشقان و علاقمندان نسیمی دانلود رایگان تعدادی از کتب مربوط به او از سایت کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران است (بعد از ورود ، روی آیکونهای قرمز pdf  کلیک کنید) بحمدالله پژوهش های نسیمی شناسی رو به افزایش است و هر سال زیادتر می شود و امیدواریم در آینده مدارک و الواح و اسنادی پیدا شود که حقیقت را آشکارتر کند.
  5. بدون شک اگر دکتر محمدزاده صدیق بعد از کشفیات اخیر ما (مندرج در کتاب عَنقای لاهوت) کتاب خود را نوشته بود در «زرقان زُدائی از موضوع نسیمی» اینهمه اصرار بیهوده نمی کرد.
  6. اما از دیدگاه بنده ملیت نسیمی در درجه چهارم اهمیت قرار دارد، شاعر بودن او در درجه سوم، حروفی بودن او در درجه دوم، و شهید بودن او در درجه اول اهمیت قرار دارد.
  7. نسیمی نه رهبر سیاسی من است ، نه مرجع تقلیدم، نه آموزگارم و نه مرادم، اما شهید بودن او - ضد متجاوز بودن او - رهبر بودن او- مبارزات مخفی و تحت تعقیب بودن او – اشعار و افکار او در عظمت و کرامت انسان - شهادت فجیع و جانسوز او – مرید نعیمی بودن او – تأثیرگذاری ابدی او بر جوامع بشری و مخالفت ابدی قشریون و متحجرین با او - علاقه و ارادت آزادگان تاریخ بشری به او - منتخب علامه امینی بودن او و جزو شهدای با فضیلت اسلام بودن او، و در نهایت، انتساب او به زادگاه باستانی ام زرقان فارس و علاقۀ دیرینه ام به او که از والدین عزیزم گرفته ام مقام او را در قلب و روح و فکر من در ردیف اولیا و قدیسان قرار داده است.
  8. تمام شاعران به دروغ از بلا دم می زنند ولی نسیمی کمی از بلاهائی را که با آنها درگیر است در شعر خود بازگو می کند، مثل شاعران بسیجی خودمان در سنگرهای جنگ تحمیلی، نسیمی درگیر بلاست و اگر نباشد برای خود بلا دست و پا می کند.
  9. نسیمی در دو جهان نمی گنجد و برخی از دوستان متعصبش سعی دارند او را به زور در اقلیمی خاص بگنجانند، او عاشق انسان و انسانیت است و به تمام بشریت در تمام زمانها و مکانها تعلق دارد. نسیمی نه بخاطر یک عمر مبارزه و زندگی زیر زمینی و آوارگی و بی خانمانی و تحت تعقیب بودن بلکه بخاطر عشق بی کرانه اش به هستی، مدینۀ فاضلۀ آشنا و غریبش، مسئولیت پذیری بی حد و مرزش و آلام و آرمانهای روح بزرگ و نا آرام و بیقرارش اهل هیچ جا نیست و در عین حال اهل همه جاست و تا قیامت تمام آزادگان جهان با او احساس خویشاوندی و همدلی و همرازی می کنند.
  10. تمام اشعار فارسی و ترکی و عربی نسیمی را بخوانید و قضاوت کنید و ببینید او به چه جرمی چنان فجیع زنده زنده پوست کنده شد، سلاخی شد و سوزانده شد، به راستی آیا می شود در تمام اشعارش بیت یا مصرعی را پیدا کرد که جرم و کفر محسوب شود و مستوجب کیفر یاشد، شاید بگوئید نسیمی ششصد سال پیش به حق یا ناحق کشته شده و حالا قضاوت و تقصیر یابی بی فایده است ولی اینگونه نیست، نسیمی کماکان ادامه دارد و سیل تکفیر کنندگان او در بین افراطیون شیعه و سنی نیز ادامه دارند.
  11. در اصل نباید نسیمی را فقط یک شاعر به حساب آورد بلکه باید او را مجاهدی نستوه و دریادلی لطیف اندیش به حساب آورد که شعر هم می گفته و نه فقط داعیه شاعری و ملک الشعرائی نداشته بلکه حکام را عددی حساب نمی کرده که شعرش را بخاطر آنها حرام کند و لذا دیوان او تنها دیوانی است که مدح هیچ شاه و امیری در آن نیست.
  12. شهدا امامزادگان عشقند و نسیمی سیدالشهدای شهر ماست به همین خاطر است که مردم زرقان قرنهاست در تمام آدینه ها و عاشوراها در قالب هیئتهای خودجوش و شیدا و شهادت طلب به زیارت و طواف او و شهیدان گلگون کفن حریمش می روند. مردم زرقان از طریق کتابها به سیدنسیمی نرسیده اند بلکه سینه به سینه و نسل به نسل از گذشتگان خود او را شناخته اند و ممکن است حتی بسیاری از کهنسالان ندانند که نام او در کتابها هم آمده است ولی او را به عنوان یک سید و درویش و شاعر شهید می شناسند و داستان شهادت فجیع او را روایت می کنند و به او ایمان دارند. والسلام

ارادتمند و ملتمس دعا : محمد حسین صادقی – شهرستان زرقان فارس

یلدای 1399 مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ دی ۹۹ ، ۱۶:۰۷
محمد حسین صادقی